06-48616990 info@ontspannu.nl

Heart shaped avocado fruit

In periodes van veel stress is het zaak om extra gezond te eten. Verder heeft je lichaam een vergrote behoefte aan bepaalde voedingsstoffen en kun je andere maar beter laten staan. Hieronder vind je wat richtlijnen.

Voeding die je moet vermijden

Vermijd geraffineerde suiker, zoetstoffen en drop. Ook stimulerende middelen (waaronder koffie), kant en klaar maaltijden en teveel zout en alcohol. Liever geen zware maaltijden.

Wat en hoe te eten in tijden van stress

Eet voornamelijk verse, natuurlijke producten en zelf gekookte maaltijden en kauw goed en in alle rust. Sla geen maaltijden over, maar eet wat vaker op de dag bescheiden porties.

Specifieke voedingsstoffen bij veel stress

Eet voldoende champignons, waterkers, broccoli, alfalfakiemen, erwten, linzen, tomaten, kool, selderie, aardbeien, eieren, niertjes, lever, gevogelte, yoghurt, kalebas, avocado’s, volkoren graanproducten, gist en noten. Dit om je gehalte aan B vitamines op pijl te houden. Eet veel vers fruit en groetes om genoeg C-vitamines binnen te krijgen.

Supplementen

Als supplement kun je denken aan magnesium. Omdat bij langdurige stress je bijnieren dreigen uitgeput te raken. Daarnaast zit magnesium in groene bladgroenten, tarwekiemen, amandelen, volkorenproducten, cashewnoten, zonnebloem- en pompoenpitten en diverse andere vruchten, pitten en peulvruchten.

Essentiële oliën (met name omega 3)

Zorg voor voldoende Essentiële vetten uit vette vis, avocado’s, noten, zaden en lijnzaadolie

Loop je tegen een burn-out aan? Download nu mijn 51 allerbeste stresstips!