fbpx

Uit een Italiaanse studie blijkt duidelijk dat eenvoudige ontspanningsoefeningen al een heel groot verschil kunnen maken bij stress of angstige gevoelens.

Lichaam-geest connectie

1231 deelnemers werden aan 19 studies onderworpen. Men onderzocht de effecten van het lichaam op de geest en andersom. Het doel was om methodes te vinden om spanningen op een simpele manier aan te kunnen pakken. Het bleek dat praktische ontspanningsoefeningen, die je bij wijze van spreke ter plaatse overal kunt doen, het effectiefst waren. Wel 70-80% van alle deelnemers hadden een flinke vermindering van hun stress niveau.

Handen loslaten

Één oefening is de volgende: Ontspan je armen en laat je handen een paar seconden bungelen naast de leuning van je stoel. Vrijwel direct voel je de ontspanning in je handen. Deze ontspanning in je handen heeft ook als gevolg dat de rest van je lichaam ontspant.

Ademhaling voor ontspanning

Een andere oefening is het vertragen van de ademhaling. Let maar eens op je ademhaling, vaak is die kort en snel. Een diepere (niet te diepe!), vertraagde ademhaling heeft een onmiddellijke positieve invloed op het geestelijk en lichamelijk spanningsniveau. Door de combinatie met het loslaten van de handen heb je een hele eenvoudige en snel toepasbare ontspannings-combinatie.

Slim ademen dus bij stress en burn-out

Lees hier over mijn aanpak bij stress en burn-out

Direct contact met Ontspannu!

 

 
Stress coach Fred

Fred Steetsel
06-48616990

Ontspannu! is gespecialiseerd in stress coaching, mindset training, burn-out preventie en herstel.

Wil je van de stress af? Download dan nu mijn 51 allerbeste stresstips!