06-48616990 info@ontspannu.nl

Het maakt niet uit hoe “succesvol” iemand lijkt, we hebben allemaal momenten waarin we ons mislukt voelen. Als het op het werk goed loopt voelen we ons slechte ouders. Als ons privéleven goed gaat, bekritiseren wij onze werkprestaties. Als we single zijn, bekritiseren we onszelf om het alleen zijn, en als we dat niet zijn, herinneren we onszelf hoe slecht we zijn in relaties. Alle mensen zijn gebrekkig. Iedereen die ooit is geslaagd, heeft mislukkingen gekend. En toch leggen we vaak te veel focus op onze zwakheden, herinneren onze nederlagen en voelen ons een mislukking. En dat geeft veel stress! Waarom is dat? En wat kun je eraan doen?



Het komt door onze ‘kritieke innerlijke stem’, die we allemaal ervaren en die als een interne rechter optreden. Deze stem beoordeeld ons continu, evalueert wat we bereiken en hoe we worden waargenomen.
Deze wrede innerlijke criticus vertelt ons niet alleen dat we mislukken (wanneer dat niet zo is!!), maar hij draagt bij tot zelf beperkend gedrag.
Zo zal een man die een toespraak wil geven denken:”Je zet jezelf voor gek, je klinkt stom, wie wil luisteren naar wat je wilt zeggen?” Als gevolg van het luisteren naar deze stem, wordt hij nerveus of durft wellicht de hele toespraak niet aan!

We kunnen allemaal onze eigen grootste criticus zijn en onze eigen ergste vijand. Maar hoe verslaan we deze treiter stem en stoppen we onszelf een mislukking te voelen?

Leer je innerlijke criticus kennen

Dat is de eerste stap: Deze “stem” is lastig, want soms klinkt hij vriendelijk of rustgevend. Bijvoorbeeld bij uitstelgedrag: “Nog een dag meer ontspannen. Je kunt morgen aan dat project gaan werken. Drink nog een drankje, kijk lekker tv.” Maar diezelfde stem zal ons bestraffen en beledigen. “Zie je wel: Je krijgt nooit iets gedaan. Je bent nutteloos.” Of als we een klein beetje succes hebben, zal hij zeggen: “Wie neem je nu in de maling? Dit houd je niet vol!”‘ Dikke stress!

Het gemeenschappelijk doel van de rustgevende of bestraffende kant van de stem is om ons af te houden van ons ware zelf! Het deel van onszelf dat unieke waarden en doelen heeft. En hoe langer je blijft luisteren naar de kritische stem, hoe meer je je een mislukking blijven voelen, ongeacht wat je bereikt. Het beste is om te onderkennen wanneer de criticus de kop op steekt en dan met meer mededogen naar jezelf kijken.

Welke stappen kun je nog meer nemen om beter om te gaan met de innerlijke kriticus:

Stop met evalueren, ga ervaren

Onze successen en mislukkingen komen en gaan – ze definiëren ons niet, noch bepalen ze onze waardigheid. Zodra we echter onze eigenwaarde op onze prestatie beginnen te baseren, veranderen onze vreugde in het werk in presteren en voel je erg geen plezier meer bij. Dus focus niet op de prestatie maar op de beleving!

Oefen jezelf in zelf-mededogen

Door middel van ACT of Alfatraining kun je leren jezelf niet te identificeren met  negatieve gedachten en accepteren dat ‘lijden’ onderdeel is van het mens zijn. Ook kun je leren op tijd een negatieve gedachtestroom te stoppen.
Door dit oefenen zal de zelfkritiek verminderen en we kunnen ons beter richten op het bereiken van doelen en echte verandering.

In tegenstelling tot zelfkritiek leidt zelf-mededogen tot zelfverbetering, onder meer omdat je dan meer kans krijgt om te leren van je fouten. In plaats van slachtoffergedrag, leer je tegenslagen te zien als kansen om te ontwikkelen en te veranderen.

Stop met focus op wat je moet oplossen, focus op wat je belangrijk vindt

Hoewel het waardevol is om te kijken naar je kwaliteiten, maar wil je jezelf ontwikkelen of veranderen, dan moet je voorzichtig zijn om de kritische innerlijke stem je niet te laten beïnvloeden met waslijsten vol kritiekpunten. Geef de criticus niet de ruimte! Maar rem hem op tijd af en richt je op wat je belangrijk vindt.

Probeer iedere verandering die je wilt bereiken te zien zoals je naar een vriend zouden kijken, die dezelfde inspanning probeert te leveren. In plaats van de hele dag in een probleemoplossende modus te zijn, waarbij je vooral denkt aan wat je aan jezelf of je leven wilt repareren, kun je er ook zo af en toe bij stil staan en verwonderen over het feit wat er allemaal nog heel is…!

Sociale steun zoeken

In het algemeen is sociale steun heel belangrijk om stress te reduceren en voorkomen. En ook bij het veranderen of het veranderen of bereiken van een groot doel is sociale steun onontbeerlijk. Of het nu gaat om goede voornemens op 1 januari, depressie, angsten overwinnen, het ontwikkelen van een nieuwe vaardigheid, het ‘team’ om je heen is bepalend voor je succes. Sociale steun kan je helpen om de goede dingen te blijven doen en de innerlijke criticus te weerstaan. Zelfs als we een terugval ervaren, kunnen we op deze mensen vertrouwen om te voorkomen dat we terugvallen in een gevoel van mislukt zijn.

In eerste instantie zou je kunnen denken aan vrienden en familie, maar heb je die niet: er zijn zo veel verschillende manieren om deze ondersteuning te vinden. Er zijn online ondersteuningsgroepen, collega’s, vrienden van vroeger in je leven die in je telefoon staan. En soms is een e-mail al een steun!

Samenvattend:

Door zowel de steun van mensen om ons heen te zoeken en een ondersteunende vriend binnen onszelf te cultiveren, kunnen we de gemiddelde aanvallen van de criticus wel aan!

Direct contact met Ontspannu!

Stel je vraag hier en ik neem zo snel mogelijk contact op!

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
06-48616990

Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Ontvang mijn e-book met 51 stress tips gratis!