06-48616990 info@ontspannu.nl

Stress-coachPsychologie was nog niet zo lang geleden een vakgebied waarbij de nadruk lag op het bestuderen van menselijke en dierlijke eigenaardigheden en problemen. En dit alles met als doel om het te kunnen begrijpen en van daaruit soms ook kunnen voorspellen. En natuurlijk werd die wijsheid dan gebruikt om mensen te kunnen helpen om psychische problemen te overwinnen zoals depressies.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Positieve psychologie

Maar zoals met alles is ook de psychologie in beweging en is een meer positieve stroming ontstaan die zich richt op positieve aspecten zoals: betrokkenheid, coping, tevredenheid, zelfvertrouwen, leren, persoonlijke ontwikkeling en motivatie.

Positieve psychologie bestudeert de volgende onderwerpen (bron: Martin Seligman e.a.)

  • positieve ervaringen die mensen kunnen hebben, zoals geluk, hoop en liefde
  • positieve eigenschappen, zoals vitaliteit, doorzettingsvermogen en wijsheid
  • positieve instituties oftewel manieren waarop instellingen een positief verschil kunnen maken binnen de maatschappij.

Meer geluk, succes door positieve psychologie

gelukHet is natuurlijk heel fijn dat we met het ontstaan van de positieve psychologie onze focus verleggen naar positieve dingen. Maar is de menselijke aard daarmee nu ineens heel erg positief geworden? Nee natuurlijk. Een groot deel van de mensen is terecht of onterecht dagelijks bezig met ‘overleven’.

Toch kan de positieve psychologie ons allemaal helpen om gelukkiger te worden en meer succes te hebben. En daarbij worden we geholpen door de volgende inzichten:

  • Een geluksgevoel komt niet door het behalen van een doel, maar is daarvoor vaak een voorwaarde. Kortom zorg dat je je gelukkig voelt met wat je doet en je zult gemakkelijker en beter je doelen bereiken.
  • Intentie volgt je acties en niet andersom. Je kunt uren gaan mediteren om energie te verzamelen om iets te gaan doen. Maar gebleken is dat je beter iets kunt gaan aanpakken en dat je merkt dat je datgene wat je doet steeds leuker gaat vinden. Bovendien ga je dan de dingen doen die echt bij je passen.
  • Gelukkig maken is gelukkig zijn: Als je meer oprechte aandacht/complimentjes geeft aan anderen dan zal je merken dat je dat zelf ook gelukkig maakt. Niet door wat je terug krijgt (soms wel natuurlijk) maar het geeft je een goed gevoel over jezelf.
  • De focus leggen op wat je wel hebt maakt je veel gelukkiger dan telkens iets nieuws nastreven. Dus verheug je gerust op je nieuwe telefoon of tv, maar vergeet niet dankbaar te zijn voor al die dingen die er ook al zijn in je leven.
  • Wees je bewust van wat je doet en houd dat ook bij. Door je meer bewust te worden ben je in staat om ook bewuster keuzes te maken.

Mentale trainingen

In de trainingen Positief in je leven en Alfatraining zitten diverse handvatten om hiermee aan de slag te gaan. Lees ook: Geluk is geen toeval

Psychisch welbevinden

positieve psychologieAchtergronden voor ons geluksgevoel. Ons psychisch welbevinden wordt bepaald door een paar aspecten (bron: Trimbos instituut)

  • Doelgerichtheid, een gevoel van richting en zinvolheid
  • Persoonlijke groei, een gevoel van de eigen persoon als ontwikkelend
  • Autonomie, zelfbepaling, weerstand tegen druk om op een bepaalde manier te denken
  • Omgevingsbeheersing, effectief gebruik van je mogelijkheden
  • Zelfacceptatie, herkenning en acceptatie van jezelf, inclusief positieve en negatieve eigenschappen.
  • Positieve relaties, vertrouwensvolle relaties met anderen

Veel geluk!
Fred Steetsel

Loop je tegen een burn-out aan? Download nu mijn 51 allerbeste stresstips!