fbpx
06-48616990 info@ontspannu.nl

suiker kindUit een onderzoek in Amerika is gebleken dat kinderen na 10 dagen zonder ‘snelle suikers’ hun bloeddruk zagen dalen, evenals hun cholesterol! (bronvermelding: zie beneden)

Toegevoegde suikers eisen hun tol op de gezondheid van kinderen, dat heeft het Amerikaans onderzoek andermaal gedemonstreerd. De kinderen hadden te kampen met zwaarlijvigheid en hadden dus een hoog risico op diabetes. De studie was te kort en klein om gewichtsverlies te meten. De resultaten van deze studie versterken het vermoeden  dat suiker een direct schadelijk effect heeft.

De kinderen aten dan wel minder suiker, het aantal calorieën dat ze aten werd zo zorgvuldig mogelijk constant gehouden. In plaats van de toegevoegde suikers aten ze complexe koolhydraten. Robert Lustig, kinderarts en hormoondeskundige, gelooft dat vooral fructose ongezond is. In de VS is maïssiroop, extra gezoet met fructose de belangrijke bron van suiker die door de voedingsindustrie gebruikt wordt.

Uitleg wat er nu ongezond is aan ‘snelle’ suikers.

Dagelijks krijgen we allemaal te veel ‘snelle’ suikers binnen. Even uitleggen: suiker=koolhydraten zijn onze primaire energiebronnen. Zonder suiker kunnen we niet leven. Maar de vorm van de suiker is heel belangrijk. Suikers die geraffineerd zijn (glucose) worden te snel in ons lichaam opgenomen. Ons lichaam reageert met een toename van insuline om de suikers te kunnen gebruiken. Wij gebruiken deze energie echter niet direct en dus wordt de suiker opgeslagen als… vet. Bovendien zorgt die herhaalde snelle stijging van de insuline-niveaus in ons bloed ervoor dat we insuline resistent worden (diabetes type 2). Fructose (fruitsuikers) kan het lichaam omzetten in ‘gewone’ snelle suikers, met dezelfde gevolgen als hier boven, alleen blijkt steeds vaker dat het lichaam ook met die omzetting steeds meer moeite krijgt.

Wat kunt u doen?

Waardoor komt het nu dat je te veel snelle suikers binnen krijgt? Dat is ten eerste omdat we te veel snoepen, frisdrank drinken, energy drinks… alcohol wordt omgezet in suikers etc. Kortom we doen het zelf. MAAR: een flink deel van wat we binnen krijgen zit kant en klaar TOEGEVOEGD in onze voedingsmiddelen. Kijk maar eens op het etiket van je:

  • Brood
  • Vleeswaren
  • Pindakaas
  • Blikvoer
  • etc.

Vaak staat daar op: fructose of suiker! Kortom zonder dat je erom vraagt krijg je al heel veel binnen. Kijk maar eens op deze etiketten van de pindakaas. In de pindakaas met stukjes noot zit ook….extra suiker!

pindakaas2      pindakaas1

Wat kun je dus zelf doen: Verminder het gebruik van snoep en frisdranken, ook van je kinderen. En kijk eens op de etiketten en kies dan bewust voor producten waar niet te veel suikers aan zijn toegevoegd.
Eet en drink ‘langzame’ suikers. Dat zijn producten waarvoor je lichaam aan het werk moet om ze te verteren en die daardoor minder snel in je bloed komen, je hebt langer energie. Groentes, volkorenbrood, etc. zijn goede bronnen van complexe koolhydraten.

P.S. Zoek je naar alternatieven, neem dan vooral geen ‘light’ drankjes en die zijn weer super ongezond vanwege de toegevoegde zoetstoffen..

Succes,
Fred Steetsel

Bron onderzoek: Lustig RH, Mulligan K Noworolski SM et al. Isocaloric fructose restriction and metabolic improvement in children with obesity and metabolic syndrome. Obesity (Silver Spring). 2015 Oct 26)

Ontvang mijn e-book met 51 stress tips gratis!