fbpx
06-48616990 info@ontspannu.nl

genezende kracht van dankbaarheid‘Het leven is je gegeven en het is je plicht (en ook je recht als mens) iets moois in het leven te vinden, hoe klein ook. “~ Elizabeth Gilbert

Er is misschien geen beter instrument om te leven in het heden en vreugde te vinden, dan dankbaarheid. Weten wat we waarderen in het leven betekent weten wie we zijn, wat belangrijk is voor ons en wat elke dag de moeite waard maakt. Aandacht voor datgene waarvoor we dankbaar zijn brengt ons in een positieve gemoedstoestand. Het verbindt ons met de wereld om ons heen en met onszelf. Onderzoek toont aan dat het focussen op waarvoor we dankbaar zijn een universeel lonende manier is om gelukkiger te worden en meer een voldaan gevoel te krijgen.

De voordelen van dankbaarheid reiken veel verder dan wat we kunnen bedenken. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat dankbaarheid wordt geassocieerd met:

  • groter geluk
  • Meer optimisme en positieve emoties
  • Nieuwe en duurzame relaties
  • Betere gezondheid
  • Meer vooruitgang in de richting van persoonlijke doelen
  • Minder pijnen
  • Meer alertheid en vastberadenheid
  • Verhoogde vrijgevigheid en empathie
  • beter slapen
  • Verbeterd gevoel van eigenwaarde

En daarbij is er geen nadeel aan het beoefenen van meer dankbaarheid. Het lijkt dus een doel dat we zouden allemaal mogen omarmen. Toch, als we ernaar streven meer dankbaarheid te cultiveren, zijn er twee vragen die opkomen: welke hindernissen moeten we overwinnen om ons dankbaar te voelen in ons dagelijks leven, en hoe kunnen we ons steviger verbinden aan onze gevoelens van waardering? We beginnen met de eerste vraag:

Waarom hebben mensen moeite met het gevoel dankbaar te zijn?

1. Het is moeilijk om te erkennen wat wij hebben. Een van de verklaringen die de mensen geven waarom ze zijn gestopt met waardering te tonen (of zelfs te voelen) is dat ze gewoon zijn gestopt met eraan aandacht te geven, omdat hun leven in een versnelling kwam of ze in routines vervielen. Een deel van de reden waarom we beginnen de dingen (inclusief relaties) voor lief te nemen is omdat het is best moeilijk is te herkennen en gevoelens te hebben voor wat er al is.

Door te vertragen en te leven in een toestand waarin we ons meer aanwezig voelen  en bewust zijn van wat ons gelukkig maakt, geeft ons leven natuurlijk betekenis en stelt ons in staat om meer vreugde te voelen, maar het is ook een toegangspoort tot verdriet.

En hoewel we allemaal zouden zeggen dat we liefde willen, erkenning, geluk, vriendelijkheid en vrijgevigheid, kan het toch erg moeilijk zijn om elk van deze om verschillende en wellicht onverwachte redenen te accepteren. In de liefde ben je kwetsbaar en komen we in een positie waarin we iets te verliezen hebben.

Door in contact te komen met wat belangrijk voor ons is komen we dichter bij onze gevoelens, met geluk en verdriet steeds meer op de voorgrond. Vrijgevigheid, zowel ontvangen als geven, wekt vaak verdriet op. Deze emotie kan ons ongemakkelijk doen voelen of angstig maken, maar het kan ook een gelijktijdig kalmerend en stimulerend effect hebben, waardoor we ons vitaler en uitbundig voelen. Maar het verdriet in onszelf voelen kan je ook centreren, bij jezelf brengen.

2. Dankbaarheid herinnert ons aan wat we misten in het verleden. Veel mensen  zijn enorm gelukkig omdat ze verliefd zijn, en toch ook doodsbang, vanwege de manier waarop ze worden behandeld door hun partner, wat zo afwijkt van wat ze gewend zijn. Je denkt misschien dat het krijgen van iets wat we willen, na het zo lange tijd niet te hebben gehad, ons erg dankbaar zou maken, en dat is ten dele waar. Het aanvaarden van zoveel liefde, of de andere manier die een ander gewoon is, kan het erg moeilijk maken om dit in dankbaarheid te ontvangen. Onbewust kan dit oud verdriet over wat er ontbrak in ons verleden oproepen, vooral als het dingen uit je jeugd zijn.

Wanneer dit gebeurt, beginnen we ons ongemakkelijk of zelfs onwaardig te voelen voor de dingen die we krijgen. Het bewustzijn van wat we hebben kan ook gevoelens van schuld oproepen. We kunnen ons schamen en ons zelfs gaan verontschuldigen voor het hebben van wat iemand anders graag wilde, of zelfs voor het gevoel dat we meer hebben dan iemand anders. Dit speelt vooral als het gaat om je ouders, broers of zussen. We kunnen ook worden overspoeld door een gevoel dat we nu ons geluk aan een ander te danken hebben. Zonder het te beseffen, ontwijken we dan vaak de dankbaarheid opdat we maar geen gevoelens van schuld of verplichting krijgen.

Als we (terug-)geschrokken zijn kunnen we ons verwijderen van wat ons gelukkig maakt.  Dan kun je je leven gaan bekijken door middel van een vervormde lens, met gedachten als: “Hij/zij wil gewoon iets van je” of “Dit duurt vast niet lang dus wen er maar niet aan!” Dit soort vervormde en verontrustende gedachten en emoties, en het contrast tussen wat je gewend bent en wat er nu is, kunnen het heel moeilijk maken om je dankbaarheid te voelen en accepteren.
Vrij Vertaling van Psychalive-website

De training positief in je leven helpt je bij het in de praktijk brengen van dankbaarheid. En nog veel meer!

Ontvang mijn e-book met 51 stress tips gratis!