06-48616990 info@ontspannu.nl

Stress-coachWe hebben het allemaal wel eens druk. Maar als de werkdruk aanhoudt kun je allerlei klachten gaan krijgen. Fysieke klachten, maar ook emotionele en mentale klachten. Je kan niks meer hebben of je kan niet goed meer slapen. Een overspannen situatie of zelfs een burn-out ligt dan op de loer. In dit artikel beschrijf ik enkele signalen die kunnen wijzen op een te hoog oplopende werkdruk.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Word je bewust van werkdruk

Hoe jij werkdruk ervaart is heel persoonlijk. Waarschijnlijk heb je wel te maken met deadlines, planning en hoge eisen. Maar misschien stel je die eisen wel aan jezelf of voel je je over-verantwoordelijk.

Waarschijnlijk ken jij wel genoeg mensen die overspannen thuis zijn (geweest). En als je dan eerlijk bent dan zag jij dat als collega misschien zelfs wel aankomen.
Wat je niet beseft is dat je zelf vaak ook allerlei signalen afgeeft die kunnen leiden tot een burn-out of overspannen situatie. Maar van jezelf zie je het vaak niet.

De meeste mensen die ik bij Ontspannu! spreek met een burn-out schrikken daar enorm van. Het is alsof het ineens gebeurt. Maar natuurlijk is dat niet zo. Het is langzaam aan zo gegroeid. Daarom is het belangrijk om je bewust te zijn van onderstaande valkuilen zodat je een burn-out vóór kunt zijn..

Symptoom van werkstress 1: De spanning niet meer kwijt raken

Normaal gesproken worden periodes van stress afgewisseld met ontspanning. Merk je nu dat je spanning eigenlijk altijd aanwezig is en dat je daardoor vermoeid raakt dan is dat een werkstress-signaal. Als je bovendien een kort lontje krijgt, zenuwachtig wordt of erg snel geraakt dan is het belangrijk om alert te zijn en maatregelen te treffen.

Symptoom van werkstress 2: Je werk niet kunnen loslaten

werkstress loslatenHet is slim om vóór het naar huis gaan een taak helemaal af te maken. Op die manier kun je het werk loslaten en in de avond en het weekend genieten en ontspannen. Maar het gevaar bestaat ook dat je iedere dag blijft zitten om het werk af te maken. Dan ontstaat eigenlijk structureel overwerk. Dit is een valkuil.

En of je je werk nu afmaakt of niet, het thuis blijven nadenken over het werk of  bijvoorbeeld even je e-mail checken kan een teken zijn van te hoge werkstress.Liefst laat je het werk echt los. Door thuis de e-mails te checken is je hoofd weer met het werk bezig en laat je niet zo snel meer los.

Symptoom van werkstress 3: Er komt niets meer uit je handen

Werkstress geeft je het gevoel dat je alsmaar bezig bent, maar vaak komt er niet veel meer uit je handen. Je schakelt te veel tussen taken, je concentratie is minder en je creativiteit neemt af. Omdat je werkdruk voelt pauzeer je onvoldoende en je hebt de hele tijd het gevoel dat je tegen een deadline vecht.

Symptoom van werkstress 4: Niet meer kunnen genieten

Genieten is een prima manier om de opgelopen stress weer kwijt te raken. Maar vooral bij hoog oplopende werkstress lukt het vaak niet meer om voldoende los te laten. Ook kan het zijn dat je depressieve gedachten gaat ontwikkelen. Ook hiervoor is het stress hormoon cortisol verantwoordelijk.

Ga dus eens na of je voldoende tijd vrij maakt om plezier te maken en ontspannen. Heb je daarvoor nog wel de energie? En als je dat wel doet, lukt het dan om daarvan te genieten of niet?

Symptoom van werkstress 5: Moe wakker worden, slecht in slaap komen

werkdruk koffieAls je in de avond niet in staat bent om je werk (mentaal) los te laten dan kom je slecht in slaap. Je maakt gewoonweg nog te veel stress-hormonen aan. Je ligt te malen, piekeren. Dat kan er ook voor zorgen dat je in de nacht wakker wordt omdat dezelfde stresshormonen de balans hebben verstoord met de slaaphormonen.

Zeker het niet goed doorslapen is een voorbode van een burn-out door werkstress. Het stresshormoon cortisol is daarvoor verantwoordelijk.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Neem gerust contact op!  Of bel met 06-48616990
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Loop je tegen een burn-out aan? Download nu mijn 51 allerbeste stresstips!