06-48616990 info@ontspannu.nl

Stress-coachVeel mensen zijn verslaafd of erg gehecht aan hun smartphone. Dit gebruik van de telefoon leidt tot veel stress zowel op korte als op lange termijn. Dit artikel gaat over de korte termijn gevolgen: smartphone stress.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Verslaafd aan de smartphone

“Ik word in het midden van de nacht en reik direct naar mijn telefoon. Ik maak mezelf wijs dat ik alleen de tijd moet controleren. Het is nog donker buiten en ik zal zeker weer gaan slapen, maar zodra de iPhone in mijn hand is, neemt mijn spier-geheugen het over. Voor ik het weet, heb ik mijn e-mail gecontroleerd, blader ik door Instagram, via mijn Facebook-feed, en terug naar Instagram.”

Lena is mobiele telefoon verslaafde. Ze kijkt ’s morgens eerst op de smartphone en vlak voordat ze naar bed gaat ’s nachts. Als de iPhone batterij minder dan 10% aangeeft wordt ze nerveus. In de rij voor een kopje koffie staat ze te swipen en tikken en dat gaat door terwijl de barista de bestelling opneemt. En ook tijdens de pauzes in vergaderingen, tijdens haar favoriete programma’s, en zelfs bij stoplichten. Ze schaamt zich, maar is niet alleen!

Het percentage van de smartphone-gebruikers dat eigenlijk net zo verslaafd is ligt tussen 10-12%. In Amerika gebruikt 90% zijn smartphone overmatig en 50% van de tieners heeft het gevoel verslaafd te zijn aan hun apparaten.

Maar waarom zijn smartphones zo verslavend? Dopamine!

Mobiele telefoon verslaving kan nog geen psychologische diagnostiek krijgen, maar de symptomen zijn vergelijkbaar met gokverslaving.

Verslavings experts noemen de smartphones “’s werelds kleinste speelautomaat. ” Eens in de zoveel tijd krijg je een beloning: een stukje informatie, een tekst, een e-mail krijgt een update, er komt iets binnen dat je interessant of plezierig vindt, maar je weet niet wanneer je het gaat krijgen, wat het gaat worden en hoe goed het gaat worden. Dat is precies het zelfde versterkingsmechanisme als een gokautomaat.

Wat verslavend is aan deze dingen is het idee en de neurobiologische verwachting dat er een beloning komt, maar je weet niet wanneer je het gaat krijgen.

“Eens in de zoveel tijd krijg je een beloning … een stukje informatie, een tekst, een e-mail krijgt u een update … er komt iets binnen dat je interessant of plezierig vindt, maar je weet niet wanneer, wat het gaat worden en hoe goed het gaat worden. “

smartphone stressElk van deze kleine beloningen, zoals teksten, ‘likes’, social media updates, leiden tot een dopamine release.
Dopamine regelt het plezier centrum in onze hersenen. Het is de reden waarom we op zoek gaan naar meer voedsel en meer seks. Het is ook de reden waarom het reageren op een sms of whatsapp zo vaak verandert in een kwartier tijd scrollen door internet berichten. Het veroorzaakt een dopamine lus.

Met het internet, twitter en sms heb je nu bijna instant bevrediging van je wens om te zoeken. Wil je meteen met iemand praten? Stuur een sms of een appje en ze reageren in een paar seconden. Wil je wat informatie opzoeken? Typ je verzoek in google! Het is makkelijk in een dopamine lus te komen. Dopamine zet je aan tot zoeken; en dan krijg je beloond voor het zoeken waardoor je meer wilt zoeken. Het kost steeds meer moeite, geeft steeds meer stress, om te stoppen. Je wilt die bevrediging!

Geen wonder dus, dat zo velen van ons gedachteloos overmatig gebruik maken van de mobieltjes.

Symptomen van smartphone verslaving

Terwijl ieder van ons kwetsbaar is voor de dopamine lus van onze smartphones en velen van ons dwangmatig ermee werken, mogen we de meesten niet echt verslaafd noemen.

Bij verslaving is sprake van twee dingen:

  • Allereerst, verslaving gaat om ​​misbruik of afhankelijkheid van een stof of gedrag die “buiten je controle is en buiten een mate van redelijk gebruik.”
  • Ten tweede, moet het gebruik negatieve gevolgen hebben voor je leven, of het nu gaat om je privé leven, je werk, je school, of sociale relaties.”

Bovendien zijn deze andere bestanddelen noodzakelijk om aan de criteria voor verslaving te voldoen:

  • Verhoogde tolerantie: meer tijd nodig op uw telefoon, bijgewerkt technologie of nieuwe apps om je (dopamine) fix te krijgen.
  • Ontwenningsverschijnselen: Een onwennig of angstig gevoel wanneer je weg bent van je telefoon.
  • Stemmingsverandering: Bijvoorbeeld, het verzenden van een heleboel berichten als je je een beetje down voelt of een ​​iPhone spel spelen om je af te leiden wanneer je je angstig voelt.

Hoe kom je van een smartphone ‘verslaving’ af?

Of je nu aan de criteria voor een complete telefoon verslaving voldoet of je wilt gewoon je afhankelijkheid van smartphone verminderen, je kunt het op verschillende manieren aanpakken.

Wees slimmer dan je smartphone met behulp van technologie om uw technologiegebruik te beperken.

Wilt je je telefoon minder gebruiken? Er is een app voor. De ‘BreakFree app’, bijvoorbeeld controleert je telefoon gebruik, telt het aantal keren dat je je scherm ontgrendelt, hoeveel minuten uren je besteedt aan de telefoon, welke apps je het meest gebruikt. De app geeft je dan een dagelijkse verslaving score.
Als je verslaving score alleen niet genoeg motivatie is om je twee keer te laten nadenken nadenken voordat je de telefoon gebruikt, kun je in de app ook meldingen instellen om je te waarschuwen wanneer je te lang op de telefoon bent geweest of een bepaalde app te vaak hebt geopend.

Haal je telefoon uit de slaapkamer.

Een smartphone hoort niet in je slaapkamer, om meerdere redenen. Om te beginnen, leidt het gebruik van je telefoon binnen een uur voor het slapen gaan tot een slechtere kwaliteit van je slaap en slapeloosheid. Als je je telefoon elke keer controleert als je wakker wordt in de nacht, wordt je slaap nog meer negatief beïnvloed. En als je direct bij het wakker worden je telefoon checkt, dan versterk je deze gewoonte voor de rest van de dag.
Koop een goedkope wekker en stop met slapen met je telefoon aan je zijde.

Zet jezelf op een digitale dieet.

Net zoals het bij afvallen gaat om het breken met ongezonde gewoonten en het met meer aandacht eten, vereist het verminderen van je schermtijd ook veel zelfbeheersing.
Als je wilt afvallen, moet je stoppen met het eten van junk food, snoep, frisdrank. Wanneer je wilt minderen met je smartphone, moet je stoppen met het gebruik van de junk apps. Verwijder die heerlijk verslavende games. Bezuinig op sociale netwerken op dezelfde manier waarop een voedingsdeskundige zou kunnen suggereren te bezuinigen op snelle koolhydraten. Stoppen met je smartphone op de cold turkey manier is geen realistische optie voor de meeste mensen, dus dit vereist enige echte wilskracht. Tijdelijk (zo niet permanent) verwijderen van je meest gebruikte apps kan een enorme hulp zijn.

Het opzetten van een digitaal schema.

Wijs bepaalde stukken van de dag aan waarin je vrij bent om de telefoon te gebruiken. Experimenteer met het thuis laten van uw telefoon als je gaat eten met je vrienden. Zet je (privé) telefoon een paar uur per dag uit op het kantoor, zodat je kunt werken zonder afleiding. Laat je telefoon in de andere kamer liggen in de avonduren om meer ‘quality time’ door te brengen met je partner of kinderen.

Een drastische digitale detox.

Als je open staat voor een iets meer extreme aanpak dan kun je kiezen voor een volledige “digitale detox”: een heel weekend besteden met NUL toegang tot technologie. Informeer je dierbaren op voorhand, zet uw apparaten uit en stop ze in een doos of in een onderste lade. Vraag een vriend die je kunt vertrouwen om je wachtwoorden tijdelijk te wijzigen om de verleiding te verminderen.
Na de detox kun je de herinvoering van technologie langzaam opvoeren. Een digitale detox doet wonderen om je verbondenheid met de echte wereld te herstellen en relaties te verbeteren.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Neem gerust contact op!  Of bel met 06-48616990
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Origineel: PsychAlive, Lena Firestone

Loop je tegen een burn-out aan? Download nu mijn 51 allerbeste stresstips!