06-48616990 info@ontspannu.nl

Stress-coachIn een eerdere blog schreef kon je lezen over de oorzaak van het overmatige smartphone gebruik en de stress die daardoor ontstaat als je de signalen dreigt te gaan missen. De verslaving heeft een duidelijke oorzaak. Dat kun je hier lezen.

In dit artikel lees je de gevolgen op langere termijn en dat met name op je concentratie en stress-systeem.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.


Verslaafd aan afleiding

Doe jij dat ook? Als je je een beetje verveelt komt die telefoon uit je broekzak. Snel een berichtje lezen gaat bijna altijd over in twitteren, je e-mail checken, Facebook of spelletjes. Maar ook: de neiging om je telefoon te checken wanneer je je hebt voorgenomen om geconcentreerd iets te doen.
Die afleiding is slecht voor je productiviteit en je concentratie. Op lange termijn zorgt het ook voor verminderde productiviteit en concentratie als je je telefoon laat liggen. Het blijkt dat zelfs als je niet naar je telefoon kijkt wanneer die zoemt of oplicht, je gedachten tóch afdwalen.

Smartphone gebruik leidt tot mindere prestaties.

smartphone stressDwangmatig telefoongebruik ontstaat vaak doordat je je verveelt. En er is een relatie tussen verveling en een gebrek aan concentratie. Het verband tussen verveling en dwangmatig telefoongebruik is dan ook vaak een gebrek aan concentratievermogen. Lagere schoolprestaties zijn het directe gevolg, blijkt uit onderzoek. Kinderen die te veel gebruik maken van sociale media behalen lagere resultaten. Uit een ander onderzoek blijkt dat je gelukkiger en productiever wordt als je je minder laat afleiden. Daardoor kun je  dan dieper en beter nadenken. En zonder die constante afleiding van appjes en sociale media kom je makkelijker in een zogeheten flow-staat: een gemoedstoestand waarin je supergeconcentreerd en -productief aan het werk bent.

Overprikkeling: De smartphone zorgt voor veel stress

Via sociale media krijg je een continue stroom van nieuwe informatie te verwerken, zoals het ontvangen van berichtjes op de smartphone. Hierdoor ontstaat overprikkeling. Je voelt je min of meer verplicht om direct te antwoorden en dat laat je niet los. Dit geeft veel stress.
Een trilling of geluid is al voldoende om het gevoel van onrust te verhogen. Veel kinderen laten hun mobiele telefoon permanent aan staan en houden hem in de gaten, zelfs ’s nachts om bereikbaar te blijven. Met name facebook lijkt een grote stressfactor te zijn. Mensen die heel intensief gebruik maken van de apps zoals facebook en snapchat blijken ook meer angst te hebben om iets te missen en er niet bij te horen. Daardoor ontstaat weer meer dwangmatig gedrag.

De smartphone brengt je sneller naar een burn-out

Een telefoon rooft ongemerkt veel tijd van je en daardoor maak je meer kans op een burn-out. Wat hierbij meespeelt is dat de adrenaline en cortisol die je aanmaakt bij het bekijken van filmpjes, e-mails en social media de hele tijd je stress-systeem laten aanslaan. Wanneer je bijvoorbeeld ’s avonds nog snel je e-mails van het werk bekijkt en een paar e-mails voorbij ziet komen die direct een antwoord vereisen ga je toch even beantwoorden. Daarvoor maak je extra adrenaline en cortisol aan. Deze leveren de nodige concentratie en energie die je hierbij nodig hebt. Maar dat zorgt er wel voor dat je slaap kwaliteit en je slaap omvang vermindert. De gevolgen merk je de volgende dag. Als je daarmee doorgaat werk je langzaam aan naar je eigen burn-out toe.

Ben jij ook duidelijk prikkelbaarder door het gebruik van je smartphone of kun je je nauwelijks meer concentreren?
Lees in mijn eerdere artikel wat je kunt doen om je smartphone gebruik te verminderen.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Neem gerust contact op!  Of bel met 06-48616990
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Loop je tegen een burn-out aan? Download nu mijn 51 allerbeste stresstips!