06-48616990 info@ontspannu.nl

sportrusten ZoetermeerIn een recent studie blijken mensen uit Scandinavië veel minder last te hebben van werkstress. Hoe dat komt en wat wij ervan kunnen leren lees je hier.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress

 

Omgaan met werkstress

Omgaan met stress op het werk is een kunst die niet iedereen persoonlijk gegevens is. Blijkens recente studies worden mensen in Scandinavië geholpen door de samenleving. Een aantal regels dat men daar kent op het gebied van omgaan met elkaar, scheiding van werk- en privétijd en een persoonlijke houding, wordt gestimuleerd en gerespecteerd.

In Nederland loopt het aantal mensen met een burn-out alleen maar op. Wat kunnen wij nu leren van de Scandinaviërs?

Niet te veel, niet te weinig, net goed: Lagom!

De Zweden hebben een woord voor een optimale, adequate inspanning: “Lagom”. Je zou het een levensfilosofie kunnen noemen. Genoeg doen om een taak adequaat te kunnen afhandelen.
Dat staat natuurlijk loodrecht tegen een streven naar perfectie. Dit streven wordt in onze maatschappij benoemd in bijvoorbeeld: “Geen negen tot vijf mentaliteit”, of “Weg met de zesjes cultuur”. Maar wat we daarmee eigenlijk vaak zeggen is dat het niet snel goed genoeg mag zijn.

Les 1: Probeer de juiste dingen te doen, i.p.v. alle dingen juist doen.

Wat we van de Zweden kunnen leren is dat we het alsmaar nastreven van meer en beter kunnen vervangen door ons richten op wat echt nodig is.

Een strikte scheiding van werk- en privétijd

In Zweden zijn de meeste werkplekken na 17.00 uur verlaten. Er wordt daar veel waarde gehecht aan de privétijd waardoor mensen tijd en gelegenheid hebben om tot rust te komen. Bovendien zijn er veel regelmogelijkheden om de werktijd flexibel in te richten.

Les 2: Stem je werktijden beter af op je behoefte aan herstel en houd je daar ook aan.

Fika: koffie met taartpauze

Afbeeldingsresultaat voor zweedse balletjesKijk ik wil niet iedereen flink laten aankomen door dagelijks taart op het menu te zetten, maar een ontspannende onderbreking van het werk (‘Fika’ in Zweden) is wel een aanrader. Tijdens de min of meer verplichte 2 keer per dag pauze ontstaat creativiteit en rust. Even uit de hectiek en verplicht onthaasten!

Les 3: Neem op tijd pauzes, die je voldoende tot rust laten komen.

Hyggen: het Deense ‘huggen’?

In Denemarken is men gewend om soms tijdens maar vooral na het werk zich geregeld over te geven aan ‘hyggen’. Daarmee wordt een manier van tot rust komen bedoeld waarin je even kunt schuilen en de warmte en gezelligheid van anderen kunt ervaren.
Wij kennen de weldaad hiervan ook omdat tijdens het ‘huggen’ het zogenaamde knuffelhormoon Oxytocine wordt aangemaakt dat sterke stress-reducerende eigenschappen heeft.

Les 4: Sociale steun is van levensbelang in de strijd tegen werkstress.

Sociale steun bestaat uit je omringen met de juiste mensen om af en toe ‘onder ons’ te zijn. Kunnen praten over alles, er zijn voor elkaar!

Een menselijke werkomgeving creëren

In Scandinavië wordt veel aandacht besteed aan het creëren van menselijke werkomgevingen. Er wordt meer meegedacht met de medewerker, er wordt meer flexibiliteit geboden, vertrouwen geschonken. Dat alles leidt tot meer balans tussen de eisen en wensen van de werkgever en de kwaliteiten en behoeften van de werknemer.
In Nederland slaat de balans te vaak door naar het zien van een medewerker als een ‘resource’, een productiemiddel. De aandacht voor duurzame inzetbaarheid van dit productiemiddel is dan ook wel te verklaren.

Les 5: Zorg goed voor je medewerkers, dat leidt tot meer productiviteit op lange termijn.

Les 6: Weet als medewerker goed wat je zelf wilt en bewaak de grenzen zelf.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

(met dank aan de website Knack.be)

Ontvang mijn e-book met 51 stress tips gratis!