06-48616990 info@ontspannu.nl

Mensen die vastlopen in het werk, tegen overspannen aan of die een burn-out hebben, zijn vaak fysiek afgezwakt. Door duurtraining neemt zowel de conditie als de stressbestendigheid toe. Dat kan met wandelen of fietsen of hardlopen, maar is het trainen voor een marathon dan de aangewezen weg? En welke hulpmiddelen heb je daarvoor?


Je conditie verbeteren met duursport

Conditie is de staat waarin je verkeert. Dat is een algemeen begrip. Wij hebben het hier over de fysieke staat. De vraag is dan: Waartoe is jouw lichaam fysiek in staat? En hoe kun je dit prestatieniveau om iets te bereiken of om bv werkstress te weerstaan verbeteren?

Vooral als je vastloopt op het werk, maar ook als je dreigt uit te vallen met overspannenheid of een burn-out, dan is je conditie vaak erg slecht. Dat komt doordat stress funest is voor je lichaam.

De conditionele gevolgen van stress omkeren, chronische vermoeidheid aanpakken

Net zoals voor ieder ander is het mogelijk om je conditie te verbeteren. Wel zal iemand met een slechte conditie binnen bepaalde marges moeten blijven om overtraining te voorkomen. Maar als dat lukt dan zal de conditie weer gestaag toenemen.

Overtraining ontstaat als de belasting te hoog is geweest, gecombineerd met onvoldoende herstel. Dat komt omdat na een inspanning je lichaam eigenlijk zwakker is dan daarvoor. Normaal geef je je lichaam de juiste rust en voeding, waarna de conditie zelfs toeneemt. Maar als je te veel afbreekt bij de inspanning, of je herstel is onvoldoende dan ontstaat een neerwaartse spiraal.

Stap 1: Conditiemeting

Gerelateerde afbeeldingDe eerste stap in het vaststellen wat je kunt is het meten van de conditie. Hoe hard kun je lopen of fietsen en hoe lang houd je dat vol? Door deze inspanningstest blijkt wat de stand van zaken is, je baseline, van waaruit je kunt gaan opbouwen.

Daaruit krijg je dan ook een mooi overzicht van je hartslag en het aantal watts dat je kunt leveren. Eigenlijk gewoon, hoeveel PK jouw motortje nu aankan.

Stap 2: Een trainingsschema

Een trainingsschema is een instructie hoe je je trainingen kunt gaan inrichten. Hoe vaak moet je trainen, hoe intensief en hoe lang. Als je een slechte conditie hebt, luistert dit schema een stuk nauwer dan als je ‘in form’ bent.

Een trainingsschema krijg je vaak voor plm 6 weken waarna het slim is om opnieuw te meten en bij te stellen.

Stap 3: Trainen (met een app)

Op basis van je schema ga je trainen, vaak om de dag en opbouwend vanaf een aantal minuten. In eerste instantie zal dat maar een paar minuten zijn op, voor jou, geringe intensiteit. Maar met een paar weken maak je al flinke vorderingen (je lichaam kan vaak meer dan je denkt).

Als je wilt kun je je richten op een evenement. Ben je al een paar jaar een hardloper dan mag dat best een (halve) marathon zijn. Ben je geen ervaren hardloper dan is trainen op de fiets of een heel rustig wandel-hardloopschema gericht op een lokaal loopje haalbaar en ook verstandiger.

Tijdens het trainen, maar ook als meting voor het herstel zijn er diverse apps voor op de telefoon. Zelf werk ik graag met een app waarin het herstel wordt geregistreerd en inzichtelijk wordt gemaakt. Zo kan ik als trainer bijsturen indien noodzakelijk.

Direct contact met Ontspannu!

Stel je vraag hier en ik neem zo snel mogelijk contact op!

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
06-48616990

Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Direct contact met Ontspannu!

Stel je vraag hier en ik neem zo snel mogelijk contact op!

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
06-48616990

Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Ontvang mijn e-book met 51 stress tips gratis!