06-48616990 info@ontspannu.nl

sportrusten ZoetermeerAls stressconsultant en looptrainer is bewegen als middel tegen werkstress voor mij heel logisch. Hoe je dat het best kunt doen en hoe ik daarmee mensen help lees je in dit artikel.

 

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress

Bewegen tegen werkstress

Op de sportschool zie je mensen die bijna dagelijks hun stress eruit zweten. Er zijn ‘cardio’ liefhebbers, ‘spinning-lieden’ en ook yoga en pilates mensen.

Buiten zie je allerlei activiteiten die men ontplooit om de kilo’s kwijt te raken en om de stress te lijf te gaan. Men gaat hardlopen, nordicwalken, fietsen en ook de groepslessen met bootcamp en andere oefenvormen zijn er legio.

Maar wat is nu de beste manier om de werkstress te lijf te gaan?

Het karakter van jouw werkstress. Werk je in de bouw of op kantoor?

Gezien het karakter van werkstress (stress als gevolg van het werk) is het goed om te beseffen dat gevolgen van werkstress zich niet éénduidig laten verhelpen.

Als je bijvoorbeeld al veel fysieke inspanning levert op het werk, bijvoorbeeld in de bouw, wat je stress geeft omdat dat in de loop van de jaren alleen maar zwaarder aanvoelt, dan kun je beter niet in de avond ook nog eens de string uit je broek gaan spinnen natuurlijk! Maar in deze omgeving bestaat vaak wel veel overgewicht.

En iemand die werkt bij een verzekerings-maatschappij heeft er vooral veel aan om de zit-cultuur aan te pakken. Een onderzoeker daarentegen heeft het nodig om het werk te kunnen loslaten. En wat als de cultuur binnen je bedrijf niet bepaald mee zit?

Als een gek sporten of juist rustig aan?

Als het je doel is om ook nog af te vallen dan gaan mensen soms als een gek sporten omdat ze denken dat de intensiteit nodig is voor het te bereiken resultaat. Maar ze gaan er daarbij aan voorbij dat dit voor het lichaam een flinke schok is. Je gestel is er vaak niet op voorbereid en bovendien kun je intensief sporten niet lang volhouden. Een gedoseerde aanpak is dan aangewezen!

Een paar leidraden voor de inzet van gezond sporten tegen werkstress

  1. Begin rustig en bouw zorgvuldig op. Je spieren en je hart-long systeem herstellen vrij snel van een inspanning, maar je kraakbeen en pezen hebben wel een jaar nodig om sterker te worden.Afbeeldingsresultaat voor bewegen
  2. Ga samen iets doen. Dat stimuleert en zorgt ervoor dat je het langer volhoudt. Sluit je dus aan bij een sportclub, loopgroep of organiseer samen iets vanuit het werk.
  3. Zoek een doel uit! Het (samen) toewerken naar een evenement is een goede stimulans om het vol te houden.
  4. Ga buiten sporten. Uit divers onderzoek blijkt dat de natuur, frisse buitenlucht, op zich al heel erg stress verlagend zijn.
  5. Duursporten zijn aan te bevelen om de hormonen van werkstress versneld af te breken en de opbouw ervan te remmen. Het vraagt wel individuele aandacht om het juiste niveau van trainen te bepalen.
  6. Begin niet met belastende sporten als je overgewicht hebt. Fietsen en wandelen (nordicwalking) zijn dan de aangewezen beweegvormen. En probeer via een gezond dieet af te vallen.
  7. Krachtsport zorgt voor aanmaak van extra spieren die je helpen om af te vallen. Maar ook hier geldt dat een te snelle opbouw juist meer stress veroorzaakt.
  8. Yoga en aanverwante vormen zijn uitstekend als middel om de werkstress los te laten. Vooral voor onderzoekers dus een beweegmethode bij uitstek. Maar niet zo geschikt voor verzekeraars die al de hele dag zitten.
  9. Zorg voor de juiste inspannings-rust verhouding. Dat is individueel verschillend. En zorg dat de rust-tijd ook echt rust=herstel is.
  10. Meet je inspanning en houd het bij. Door het zien van de voortgang word je gestimuleerd en bovendien kan je daarmee ‘overtraining’ eerder signaleren.
  11. Zorg voor een goede warming up en cooling down. Niets zo vervelend als een blessure die je had kunnen voorkomen.
  12. Laat je bij conditie-opbouw adviseren door een gediplomeerde trainer. Hardlopen, joggen is een prima middel tegen werkstress, maar vraagt ook om een beginmeting en een zeer gedoseerde opbouw.

Compleet pakket van conditiemeting en aansluitende trainingsschema’s

Advies nodig? Individueel of voor uw bedrijf? Bel me of e-mail me gerust. 06-48616990
Ik verzorg o.a. een compleet pakket van conditiemeting en daarop aansluitende trainingsschema’s.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

 

Ontvang mijn e-book met 51 stress tips gratis!