06-48616990 info@ontspannu.nl

Test je werk-stress

Vul onderstaande test in. In hoeverre vind je deze zaken belastend: Bijna nooit, soms, vaak, heel sterk belastend. Onderaan vind je de eindscore. Het zijn 25 vragen en de test kost 5 minuten.

Voor een uitleg van de score, zie hier!

Uitleg score werk-stress test

0-25 punten: Je bent redelijk tevreden met je werkplek. Ga eens bij jezelf te rade hoe je eventuele problemen op het werk zelf kunt oplossen. (lees de tips verderop)  Blijf daarbij echter wel realistisch: verwacht niet te veel van jezelf, om teleurstellingen te voorkomen.

25-50 punten: In feite houd je wel van uw werk maar er zijn een paar aspecten die je zo fundamenteel storen dat je al zo ver bent dat je zich niet meer echt inzet tijdens de werkdag. Wellicht heb je vaker zin om op vakantie te gaan en ga je in de morgen soms met tegenzin naar het werk. Denk eens terug aan je oorspronkelijke wensen en doelen voor je werk en maak een planning voor het verdere verloop van je carriëre. En vraag hulp!

50-75 punten: Je voelt je beslist erg gefrustreerd door de problemen die je op het werk aantreft. Je zit op de weg die direct leidt tot ‘intern ontslag’. Kijk uit dat je niet burn-out of overspannen raakt! Probeer zo snel mogelijk het roer om te gooien anders benadeel je alleen jezelf maar.

Emotionele afstand door werk-stress

Mensen kunnen intern ontslag nemen. Door de afstand die ontstaat tot je werk door de werkstress ben je dan weliswaar nog formeel in dienst, maar je energie zit er niet meer in, net zo min als je betrokkenheid.

Stadia van werk-stress naar emotionele afstand

Eerste stap:

  • Je maakt veel overuren of neemt het werk mee naar huis.
  • Je hebt meer ideeën dan je op het werk kwijt kunt.
  • Je voelt je onmisbaar.
  • Op mislukkingen reageer je met nog meer inzet.
  • Je wilt zo snel mogelijk cariere maken.
  • Je probeert met je werk persoonlijke waardering te krijgen.
  • Bij veel werk weet je niet waar te beginnen.
  • je hebt een lage dunk van je collega’s en leidinggevenden.
  • Je neemt nauwelijks de tijd voor privé plezier, je eigen behoeftes.
  • Je vriendenkring bestaat vooral uit collega’s.

Eerste stadium:

  • Je vraagt je sinds enige tijd af of de energie die je in het werk stopt wel in verhouding staat tot de opbrengst.
  • Je ergert je eraan dat je niet de waardering krijgt voor wat je doet.
  • Je ervaart je werk als een teleurstelling.
  • Nog maar af en toe voel je de daadkracht die je ooit had.
  • Je scheldt samen met je collega’s op het werk of de werkomgeving.
  • je hebt het gevoel dat de klanten steeds onsympathieker worden. Je reageert steeds vaker geïrriteerd.
  • Je bent soms niet in staat je goed te concentreren.
  • Je voelt je vaker moe en uitgeput.
  • Je besteedt nog maar weinig tijd aan je hobby’s.

Tweede stadium:

  • Je ziet als een berg op tegen je werk.
  • Uit angst om te falen stel je werk uit, je vraagt je af hoe je dit vroeger wel kon.
  • Je bent jaloers op anderen die meer waardering krijgen.
  • Je wordt steeds prikkelbaarder.
  • Je bent steeds gespannen, ook in je vrije tijd
  • Je wilt met rust gelaten worden. Iedereen zie je als een rustverstoorder. De verhouding met de mensen om je heen wordt steeds meer gespannen.
  • Je gaat discussies uit de weg.
  • Je hebt het gevoel niks meer vooruit te komen en voelt je machteloos.
  • Je leeft ongezonder dan vroeger: meer alcohol en roken.
  • Je hebt last van psychosomatische klachten: hoge bloeddruk, hartkloppingen, krampen, spierpijnen, gewrichtsklachten, hoofdpijn, spijsverteringsstoornissen.

Derde stadium werkstress:

  • Je doet alleen nog maar het hoogstnoodzakelijke.
  • Het kost je moeite om beslissingen te nemen.
  • Je maakt steeds meer fouten en wordt daarop aangesproken.
  • Je telt de uren tot je naar huis mag.
  • Je bent ’s avonds doodmoe.
  • Andere mensen en hun problemen laten je koud. Je in hen verplaatsen lukt niet meer.
  • Je hebt geen plezier meer in sex en erotiek.
  • Je ziet bijna geen vrienden meer.
  • Je bent steeds vaker ziek, verschijnt niet meer op het werk.
  • Je kunt jezelf niet meer uitstaan. Je voelt je vaak echt wanhopig.

Hoe eerder je erbij bent, hoe sneller ook het herstel!

Veel voorkomende oorzaken van werk-stress

  1. Te snel alles inzetten:Onze energievoorraad is beperkt. Als je veel gebruikt is het dus slim om tijd te reserveren om te herstellen. Voorbeelden zijn sport, spel, plezier, genieten!
  2. Te hoge doelen stellen kwa positie:Vooral mensen die in hun kindertijd niet werden geaccepteerd om wie ze waren, maar om wat ze presteerden zijn hiervoor gevoelig.
  3. Versnipperd te werk gaan:Door je op één ding te richten en daar naartoe te werken berijkt veel meer dan iemand die alles tegelijk wil doen.
  4. Zich met te veel problemen geconfronteerd zien:Het kan zijn dat er te veel of te weinig van je wordt verwacht, onvoldoende wordt gewaardeerd, of in een onprettige bedrijfscultuur of arbeidsorganisatie terecht bent gekomen.
  5. Het idee alles al te hebben bereikt:Doe eens een stapje terug en probeer het eens van een ander standpunt uit te bekijken.
  6. Een ongelukkige beroepskeuze:Kun je in je werk je capaciteiten niet aan of heb je er weinig aanleg voor? Lopen er in de branche wel heel andere mensen rond?

“51 ontspannu tips”

Ontvang het e-book met de 51 tips gratis!

“51 ontspannu tips”

Ontvang het e-book met de 51 tips gratis!