06-48616990 info@ontspannu.nl
Photo by Ben White on Unsplash
We hebben allemaal van die momenten dat er iets opborrelt van binnen: boosheid, ergernis, verdriet, frustratie, of pijn, en onze stemming lijkt donkerder dan een onweerswolk. Stress!Hoewel je niet altijd je emoties die opkomen kunt kiezen, heb je er wel controle op hoe je reageert. Hoe kun je meer veerkrachtig worden als het gaat om je stemmingen?


1. Kijk naar de oorzaak van je slechte humeur

Ga eens graven! Wat is er aan de hand met je? Die kleine dingen die je boos maken zijn vaak alleen maar de trigger. Wat ligt er onder? Herinnert een gebeurtenis aan hoe het vroeger was? Of misschien is een bepaald stemgeluid van je collega heel irritant. Maar waarom is dat? Ga er even voor zitten en onderzoek dat.

 2. Wees eens wat minder kritisch over jezelf

Wat ook de omstandigheden zijn. Vaak zijn het onze gedachten over onszelf die ons slecht laten voelen. Hoe kritisch ben je op jezelf? Zeg je bijvoorbeeld tegen jezelf:
– Ik ben niks waard
– Zie je wel dat gaat weer niet lukken
– Ze zien me niet zitten
Etc etc.
Dan wordt het tijd om te beseffen dat die gedachten je stemming enorm negatief beïnvloeden.
En ga dan niet zitten klagen of mopperen want dat helpt niet. Besef wat je doet en stop die negatieve gedachten voordat ze je stemming negatief beïnvloeden. (Omgaan met negatieve gedachten kun je leren met alfatraining!)

 3. Heb wat zelfcompassie

Een beetje mededogen met jezelf is wetenschappelijk bewezen effectief. De resultaten van een studie door de Australian National University tonen aan dat het beoefenen van zelf-mededogen kan leiden tot aanzienlijke verbeteringen van je stemming en minder ‘malen’. Kijk dus eens naar jezelf met wat ‘zachtere’ ogen. Je mag fouten maken, dat doet iedereen.

4. Ontwikkel je taaiheid, je stoerheid

Taaiheid zou wel eens de sleutel kunnen zijn om niet alleen te overleven, maar ook goed met stress om te kunnen gaan. Drie essentiële kenmerken zijn: uitdaging, controle en betrokkenheid.

Uitdaging is het vermogen om problemen of stressoren als uitdagingen en kansen te zien. Een stoere persoon aanvaardt dat verandering en obstakels een deel zijn van het leven en past zich aan de ontberingen aan.
Controle betekent jezelf niet zien als slachtoffer. Je kent je eigen kracht en bent ervan overtuigd dat je je eigen leven kan beïnvloeden. Taaie mensen hebben het gevoel dat ze acties kunnen nemen die hen helpt om doelen te bereiken.
Betrokkenheid en ‘commitment’ geven richting aan het leven. In plaats van alleen maar ‘overleven’ richt je je op een doel.

5. Ga sporten: het natuurlijke tegengif voor stress!

Sporten is een natuurlijke manier om endorfines aan te maken, het hormonale tegengif tegen pijn en stress! Dagelijkse lichaamsbeweging kan je humeur dus enorm verbeteren.
Starten met lichaamsbeweging en sporten is vaak een flinke uitdaging. Zeker als je net een stressvolle dag hebt gehad. Het is een kip-ei probleem. Dus begin gewoon, duw jezelf naar de sportschool of naar buiten om te gaan fietsen, hardlopen.
Op bepaalde niveau’s van inspanning maak je meer en andere niveaus minder endorfinen aan. In mijn Energie-herstelprogramma help ik je een goede start te maken en op het juiste niveau te sporten.

6. Wees genereus

Een slecht humeur kan onze focus naar binnen richten. We komen vast te zitten in bepaalde gedachten of gevoelens, of het nu frustratie, bezorgdheid, of verdriet is, het kan steeds moeilijker worden om de negatieve spiraal te doorbreken.
Om uit de spiraal te komen kun je je beter richten op een goede daad voor een ander. Of het nu vrijwilligerswerk is of gewoon het helpen van een vriend met een gunst, het aanbieden van onze tijd, energie, of de aandacht zijn allemaal handelingen die uiteindelijk ons ​​ten goede komen en ons een goed gevoel geven.

7. Omring je door mensen

Als je vaker een slecht humeur hebt dan kan je in een negatieve spiraal komen en ligt een depressie op de loer. Je bent wellicht geneigd je terug te trekken en dan verval je snel in doelloos surfen op internet, overmatig snoepen of drinken. Dan is het belangrijk om sociaal isolement te voorkomen. Want sociale terugtrekking versterkt de reactie op stress in de hersenen. Sociaal contact daarentegen zet de rem erop.
Kortom: maak contact met een vriend, bel even iemand en maak een praatje (vooral iemand die je aan het lachen kan brengen!) Nodig iemand uit voor een wandeling.

8. Kijk naar iets grappigs

Het klinkt misschien eenvoudig, maar gewoon glimlachen of lachen kan onze stemming enorm verbeteren. Een studie toonde zelfs aan dat het forceren van een glimlach stress kan verminderen en het verhoogt positieve gevoelens. Een vrolijk programma kijken of een cartoon waarom je erg moet lachen helpt. En denk dan niet aan deze oefening als slechts afleiding, maar als een effectief instrument in het eraan herinneren van je hersenen dat je je weer goed voelt.

Direct contact met Ontspannu!

Stel je vraag hier en ik neem zo snel mogelijk contact op!

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
06-48616990

Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Ontvang mijn e-book met 51 stress tips gratis!