06-48616990 info@ontspannu.nl

Uit een Italiaanse studie blijkt duidelijk dat eenvoudige ontspanningsoefeningen al een heel groot verschil kunnen maken bij stress of angstige gevoelens.

Lichaam-geest connectie

1231 deelnemers werden aan 19 studies onderworpen. Men onderzocht de effecten van het lichaam op de geest en andersom. Het doel was om methodes te vinden om spanningen op een simpele manier aan te kunnen pakken. Het bleek dat praktische ontspanningsoefeningen, die je bij wijze van spreke ter plaatse overal kunt doen, het effectiefst waren. Wel 70-80% van alle deelnemers hadden een flinke vermindering van hun stress niveau.

Handen loslaten

Één oefening is de volgende: Ontspan je armen en laat je handen een paar seconden bungelen naast de leuning van je stoel. Vrijwel direct voel je de ontspanning in je handen. Deze ontspanning in je handen heeft ook als gevolg dat de rest van je lichaam ontspant.

Ademhaling voor ontspanning

Een andere oefening is het vertragen van de ademhaling. Let maar eens op je ademhaling, vaak is die kort en snel. Een diepere (niet te diepe!), vertraagde ademhaling heeft een onmiddellijke positieve invloed op het geestelijk en lichamelijk spanningsniveau. Door de combinatie met het loslaten van de handen heb je een hele eenvoudige en snel toepasbare ontspannings-combinatie.

Oefenen voor een ontspannen ademhaling met of zonder app

Wil je graag beter leren ademen als ontspanning? Kom dan eens langs voor een sessie. We doen dan een rustmeting en ademhalingsoefeningen. Daarna kun je zelf oefenen met een app. Neem contact op voor een afspraak.

Direct contact met Ontspannu!

Stel je vraag hier en ik neem zo snel mogelijk contact op!

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
06-48616990

Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

Ontvang mijn e-book met 51 stress tips gratis!