06-48616990 info@ontspannu.nl

Op belangrijke momenten is het bijna onvermijdelijk dat zenuwen en negatieve gedachten opkomen. Dan is het belangrijk om tóch te kunnen functioneren. Daarbij gebruik ik als coach de methode ACT ‘Acceptance and Commitment Training’.
Je kunt leren om ontspannen met situaties om te gaan
óndanks belemmerende gedachten en onprettige gevoelens.


Vaak heb ik mensen gecoacht die mentale obstakels hebben. Ze maken zich druk om onbenullige dingen of hebben in bepaalde situaties ineens heel weinig zelfvertrouwen, terwijl daar rationeel gezien geen reden toe hoeft te zijn. En dat geeft natuurlijk veel stress.

Om dat aan te pakken gebruik ik dan vaak een methode waarbij ontspanning, aandachtscontrole en gedachtencontrole een grote rol spelen. We proberen dan negatieve gedachten en overtuigingen om te buigen.

Meestal werkt dat wel. In de vorm van ‘visualisaties’ lukt het dan om het beeld van zichzelf te veranderen.

Maar soms ook werkt dat niet. Dan zien mensen het zich écht niet anders doen of de negatieve gedachten blijven maar komen. Wat dan? Hoe kun je dan toch vooruitgang boeken en de stress verminderen?

Het is heel normaal om negatieve gedachten en gevoelens te hebben

‘Je kunt jezelf wel wijsmaken dat je niet negatief mag denken of dat je niet gespannen mag zijn, maar dat is natuurlijk onzin als de situatie voor jou spannend is.’ Een uitspraak die we waarschijnlijk allemaal herkennen! Het is namelijk heel normaal om negatieve gedachten en gevoelens te hebben. ACT gaat uit van het idee dat we minder controle over onze gedachten en gevoelens hebben dan we denken. Dat je dan gaan zitten stressen ligt wel voor de hand. Met ACT leer je vaardigheden aan om beter met tegenslagen – die vroeg of laat zullen komen – om te gaan. Dat doen we door gebruik te maken van zes pijlers.

“Je bent niet je gedachten, je hebt ze”

Pijler 1 Controle versus Acceptatie

We willen over het algemeen graag controle hebben, maar iedere (werk) situatie brengt per definitie onzekerheid met zich mee. Waar het om gaat is dat je leert erkennen dat gevoelens en gedachten de kop op kunnen steken, en dat je daarvoor openstaat. Simpelweg om de reden dat ertegen vechten vaak averechts werkt.

Pijler 2: Cognitieve diffusie (wat een moeilijk woord 😉

Vervelende gedachten en gevoelens hoeven niet altijd tot stress te leiden. Stel je voor dat ieder naar gevoel, iedere negatieve gedachte tot verlammende stress zou leiden.. er zou niets meer uit je handen komen.
Gedachten zijn maar gedachten. Het gaat uiteindelijk om gedrag; wat je daadwerkelijk dóet. Als je leert om met meer afstand naar je gedachten te kijken (je bent niet je gedachten, je hebt ze!), ontstaat er ruimte voor flexibiliteit.

Pijler 3: Houd je aandacht erbij

Alles uit het verleden is slechts een herinnering en alles in de toekomst niet meer dan een idee. Alleen in het hier-en-nu kun je echt iets doen. Druk dus af en toe op de ‘pauze knop’. Daarmee ga je even weg uit je hoofd. Voel de warmte van de zon, proef het kopje koffie. En wees je bewust van je gevoelens en gedachten.

“Druk af en toe eens op de Pauze-knop”

Pijler 4: Hoe kijk je tegen jezelf aan?

Hoe flexibel ga je met jezelf om. Het klinkt misschien gek, maar we hebben een bepaalde relatie met onszelf. Soms ontlenen mensen hun identiteit alleen aan hun werk of hanteren ze nogal strenge en rigide regels voor zichzelf. Met ACT leer je om een meer flexibele houding ten opzichte van jezelf aan te nemen. Vooral met wat zachtere ogen naar jezelf kijken kan een hoop stress schelen!

Pijler 5 en 6: Wat vind je waardevol en hoe realiseer je dat?

Wat voor iemand belangrijk is, wat hij graag wil uitstralen en waarnaar hij wil leven, vertelt iets over zijn waarden, de vijfde pijler. Waarden verschillen van doelen. Doelen zijn gewenste uitkomsten, iets wat je kunt krijgen, bezitten of bereiken. Je kunt ze afvinken van een lijst. Waarden kun je nooit bereiken of bezitten. Ze zitten diep van binnen, waardoor ze heel krachtig zijn om mee te werken. Met ACT kun je je waarden als een soort kompas gebruiken om richting te bepalen. Dat kompas speelt een belangrijke rol bij prestaties én in het dagelijks leven. Het zorgt voor inspiratie en motivatie, ook als het even tegenzit.

Psychologische flexibiliteit

Alle pijlers zijn erop gericht om je ‘psychologische flexibiliteit’ te vergroten. Ik vraag wel eens iemand: “Raak je in paniek als je eens vermoeide benen hebt?” Nee, dat hoort erbij. “Waarom raak je dan wel gestresst als je allerlei dingen in je hoofd haalt of je wat minder voelt? Ook dat hoort erbij.”
Het is een mythe dat we alleen goed kunnen leven en werken als we ons rustig en vol zelfvertrouwen voelen. Er zijn mensen die slecht slapen, diarree hebben of overgeven voor een belangrijke gebeurtenis én goed presteren! Als je vaardigheden aanleert om in het huidige moment te blijven, los te komen van belemmerende gedachten en ruimte maakt voor onprettige gevoelens, hoef je niet zo veel stress te hebben, ongeacht hoe je je voelt. De energie die je eerder besteedde aan het vechten tegen bijvoorbeeld zenuwen, kun je nu steken in gerichte en effectieve actie.

Direct contact met Ontspannu!

Stel je vraag hier en ik neem zo snel mogelijk contact op!

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
06-48616990

Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

“51 ontspannu tips”

Ontvang het e-book met de 51 tips gratis!

“51 ontspannu tips”

Ontvang het e-book met de 51 tips gratis!