06-48616990 info@ontspannu.nl

Stress-coach“Mijn burn-out is nu al weer een jaartje geleden en ik kan wel zeggen dat ik het geheel achter me heb gelaten. Weliswaar heb ik nog wat pijntjes af en toe en mijn geheugen laat me soms in de steek. Maar ook dat gaat steeds beter.
Alleen… ik kan eigenlijk nog steeds niet wat ik vroeger wel kon, want dan roept mijn lichaam me terug.”

Herkenbaar? Lees dan verder!

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Ontspannu! coacht en traint medewerkers en organisaties om beter om te gaan met werkstress.

Bovenstaande tekst heb ik in de afgelopen jaren van diverse mensen gehoord, in verschillende varianten. Ondanks dat de burn-out voorbij is kan de persoon niet meer wat vroeger normaal was. Wat is hier aan de hand?

1. We zijn erg goed in het negeren van stress-signalen

Je was gewend om uit verschillende vaatjes te tappen, ook al was je eigenlijk al heel vermoeid of had je al hele gespannen schouders, ogen. Een extra kopje koffie, niet zeuren maar doorgaan of gewoon denken dat het erbij hoort zorgde ervoor dat je de stress-signalen gewoonweg negeerde.

2. We kennen vaak onze grenzen niet

energie burnoutSommige taken vragen veel aandacht en energie, en andere nu eenmaal veel minder. Dat is bovendien nog eens individueel bepaald. Maar op enig moment is bij iedereen de energie wel eens op, of op een erg laag niveau gekomen. Dat moment aanvoelen en op tijd gas terug nemen is niet iets wat we goed leren. En dus denderde je maar door en putte jezelf uit.

3. Energie gevers en vreters waren uit evenwicht

Je lichaam is net een batterijtje. Door voeding (mentaal en fysiek) zoals eten en drinken, maar ook plezier en geluksgevoelens bijvoorbeeld, kun je opladen. Daar tegenover staan vaak taken die ‘moeten’ en je veel energie kosten. De balans was voor je burn-out vaak ver te zoeken.

4. Een burn-out leert je de balans te houden

Balans yogaAls je iets leert van een burn-out dan is het wel dat je de balans moet bewaren. In eerste instantie kun je vaak niets, maar door met kleine stappen de belasting te verhogen (zoals met het burn-out herstelprogramma ‘stap uit je burnout‘) begint je herstel en kun je steeds meer.

Zo gauw je echter weer te veel van jezelf vraagt, fluit je lichaam je meteen terug.

5. De conclusie: vóór je burn-out kon je het eigenlijk ook niet!

Vroeger kon je dus dingen omdat je jezelf geweld aan deed. Het is alsof je telkens een stukje van jezelf uitperst en dan maar weer doordendert. Je begrijpt wel: Uiteindelijk is er niets meer over om uit te persen. En dan?

Dan raak je dus burn-out en word je verplicht om te luisteren naar je lichaam en ervoor te zorgen dat je de balans herstelt. Je lichaam en geest veren op, maar blijven gelukkig nog lange tijd alert: om ervoor te zorgen dat je niet weer de fout in gaat.

Kortom: Wat je vroeger deed kon je alleen maar omdat je te veel van jezelf vroeg. En eenmaal hersteld van een burn-out is je prestatievermogen precies wat je lichaam echt aan kan.

Fred Steetsel
Stressconsultant en personal coach
Ontspannu! helpt om medewerkers en organisaties beter te laten omgaan met werkstress.

“51 ontspannu tips”

Ontvang het e-book met de 51 tips gratis!

“51 ontspannu tips”

Ontvang het e-book met de 51 tips gratis!