06-48616990 info@ontspannu.nl

bewegen overgewichtBewegen bewegen bewegen!

Het is het devies van veel gezondheidsgoeroes op het moment. En terecht. Bewegen is goed voor je hele lichaam en je geest en we doen het te weinig.

In een artikel over herstel van burn-out schrijf ik dat het gedoseerd en bewust bewegen een heel goede manier is om de burn-out te lijf te gaan. Maar net als in de kwestie van chronische stress is het ook bij overgewicht zo dat er een hele duidelijke aanwijzing is in wat voor beweging je nu het beste kunt doen.

Duurinspanning en krachtsinspanning

Tijdens het doen van een duur- of krachtsinspanning verbrand je energie en dat is mooi meegenomen als je wilt afvallen. Maar… het heeft natuurlijk totaal geen zin om je enorm te gaan inspannen als je daarna meteen weer trek hebt en een flinke snack naar binnen werkt.

Een klein beetje inspannings-fysiologie

Als ik me ga bewegen dan gaat mijn vetverbranding aan de slag. Dat is mooi nietwaar? We willen vaak ons vet wat verminderen. Bij een grotere inspanning echter gaat mijn lichaam over op suiker-verbranding. En dat willen we toch juist vermijden of toch niet??
Met meer spieren in mijn lijf verbrand ik ook in rust meer. Mooi meegenomen nietwaar?

Korte en lange termijn effecten van bewegen

Op de korte termijn maakt het niet uit wat je doet. Iedere extra inspanning is meegenomen. Maar een matige inspanning kun je vaak veel langer volhouden en levert dus ook een grotere totale verbranding op.

Op de lange termijn willen we twee dingen bereiken met trainen:

  • Ons lichaam zodanig trainen dat we niet direct na een inspanning weer veel trek in suikers krijgen.
  • Ons lichaam zodanig trainen dat in rust er zo veel mogelijk vet wordt verbrand.

De oplossing

Juist bewegen en trainen voor gewichtsvermindering gaat door het toepassen van de volgende principes:

  • Zorg voor voldoende spieromvang. Dat zorgt namelijk voor meer verbranding, ook in rust. Dus doe kracht-training voor de grote spiergroepen. Let op: een trap oplopen is ook al kracht-training!
  • Zorg voor een goede conditie:Train op matig niveau zodat je voorraad suiker wordt aangesproken en vergroot wordt. En zodanig dat je lichaam weer efficiĆ«nt vet gaat verbranden. Bovendien houd je dat matige niveau ook langer vol dan heel snel of hard.
  • Neem op tijd je rust, slaap voldoende en ontspan. Daardoor verbrand je in rust ook meer vetten ipv suiker.
  • Stop met het eten van snelle suikers en schakel over op langzame suikers zoals havermout aangevuld met de juiste vetten. Dit maakt je rustiger. Bovendien zijn snelle suikers sterk verslavend.

Hulp nodig?

Fred Steetsel
Ontspannu!
Mental- en burn-out-coach

 

Ontvang mijn e-book met 51 stress tips gratis!